Monday, November 17, 2008

Perhimpunan Melayu di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

Melihatkan kehadiran kaum-kaum Melayu yang menyertai perarakan ini, hati tersentuh tatkala memandang akan kudrat warga emas yang masih mahu menyelamatkan hak asasi orang Melayu yang kian dicemari. Bayangkanlah atuk-atuk atau opah-opah yang layak duduk dirumah, bertongkat dan dipapah berjalan kaki dari Masjid Ubudiah ke Istana Iskandariah Kuala Kangsar, masih mampu dan kuat fizikal zahirnya untuk bersama yang lain bagi menyerahkan memorandum kepada Sultan Perak yang ditaati. Semangat mereka ini patut ada disetiap hati insan orang Melayu khususnya warga belia. Sayu melihatkan semangat mereka. Tetapi tidak dinafikan ramai yang hadir disetiap peringkat usia dari usia belia hingga ke warga emas setia taat bersama melangkag ke Istana.


Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Titah Baginda Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

"Hari ini jika berlaku kesilapan dan kegelinciran diperingkat pelaksanaan dasar tertentu, yang perlu diperbetulkan adalah mekanisme pelaksanaannya".

"Dasar tunjang yang menjadi asas kepada pembinaan sebuah negara merdeka ini tidak harus disentuh, diuji dan dicabar sama sekali".

"Perbuatan itu jika tidak dihentikan, dibimbangi akan mengguris hati dan emosi orang Melayu".

No comments: