Monday, June 23, 2014

PAS TERUS MIMPI MENGENAI HUDUD - TAN KOK WAI




Pemangku pengerusi DAP Tan Kok Wai memberi amaran bahawa PAS tiada tempat dalam Pakatan Rakyat sekiranya terus berkeras untuk melaksanakan hukum hudud.

Tan berkata, PAS boleh “terus bermimpi” untuk menubuhkan negara Islam namun DAP tidak akan bersetuju dengan pelaksanaannya.

"Ketika kita menubuhkan Pakatan, kita tidak pernah bersetuju dengan negara Islam atau hudud,” katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

Kenyataan sama disuarakan MP Seremban Anthony Loke yang menggesa PAS keluar dari Pakatan sekiranya enggan beralah dari usaha tersebut.

Tan turut memetik satu pepatah Cina yang bermaksud, setiap pihak perlu seiring dan sejalan untuk menjayakan rancangan mereka.

"PAS mesti mengambil kira kepentingan negara dan rakyat,” katanya.

Ditanya sekiranya ini merupakan pendirian rasmi DAP, MP Cheras itu memberi jawapan samar: “Ianya seperti dalam DAP... Jika anda tidak percaya pada cita-cita 'Malaysian Malaysia', tiada tempat untuk anda dalam parti”.

 Dalam kenyataannya, Tan turut menyelar MCA yang didakwanya memfitnah DAP kerana menyokong pelaksanaan hudud.

Katanya, MCA tidak harus menuding jari ke arah DAP dan DAP kerana parti komponen BN itu juga perlu menghalang Umno dari menyokong hudud.

Beliau mempersoalkan mengapa MCA – khususnya presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai – tidak bernai mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan menteri lain kerana tidak menolak hudud.

“MCA tidak menentang atau menolak negara Islam apabila PAS menyertai BN pada tahun 1970-an.

"Namun sekarang mereka mahu turun ke jalan untuk memprotes dan Pemuda MCA mahu 'mengepung parlimen'.

"Ini sangat-sangat aneh,” katanya.

No comments: